Sylfide bliver jeg aldrig …

Ja, så er jeg her allerede igen. Jeg stod nemlig og smurte min (smørløse) frokost og tænkte lidt på min figur; ret sikker på, at der var for meget energi i måltidet, selv om det var både sundt og godt.

Jeg er vild med gode, gammeldags rugbrødsmadder og har svært ved at undvære dem. Der er næsten altid fisk (sjældnere kød) og grønt på brødet og meget gerne en god rygeost i sæsonen. Middagsrester er også fremragende pålæg, når man gerne vil undgå madspild. Frokosten i dag bestod af fire meget tynde skiver hjemmebagt rugbrød (uden smør) med følgende pålæg.frokost

  • Ålbæks skønne fennikelpølse (i tynde skiver) og forårsløg med lidt dijonsennep under
  • Agurk og basilikum med en smule mayo under
  • Kogt kylling i valnøddecreme (en middagsrest) med persille
  • Kogt kartoffel, løg og gomasio, med en smule mayo under
  • Og så lige to tomater og et par radiser med lidt salt, persille og surkløver fra haven.

Som ung var jeg, trods en glubende appetit, åleslank og nok for tynd, trods kvindelige former. Nu har hormoner, børnefødsler, bevægelsesmønstre og et langt livs glæde ved god mad fyldt ud hele vejen rundt. Heldigvis for mig, fordeler det overskydende fedt sig nogenlunde harmonisk over hele kroppen, men, men, men … Der ER altså lidt for meget af mig.

spritz

En spritz (inspiration fra sommerens tur til Italien) eller en cortado med mørk chokolade er luksus

Jeg har aldrig været den store ‘kurmager’, men for 11 år siden tabte jeg mig faktisk 12 kg. Det var dengang Årstiderne havde en slankekasse med medfølgende opskrifter – og det var egentlig ikke så svært. De mellemliggende år har vægten langsomt sneget sig op over den øvre BMI-normalgrænse igen – og det hjælper desværre ikke at bruge den alternative taljemålsmetode i stedet, suk. Nogle halvhjertede forsøg på forbedring, bl.a. med Madlog, er det blevet til, men endnu er overvægten nok mere et kosmetisk end et direkte helbredstruende problem og hjertet er som sagt ikke helt med på spøgen.

Jeg spiser sundt og grønt, uden en masse søde sager og ret mange alkoholiske drikke. Mit absolut mådeholdne slikforbrug består mest af lidt god, mørk chokolade til kaffen og lidt saltlakrids. Kager er en sjældenhed. Til gengæld er jeg vild med gode oste, æg og nybagt brød. Efter at have forladt arbejdsmarkedet, så snack’er jeg nok lidt for mange mandler i løbet af dagen; godt nok er det sundt fedt, men det ER jo stadig fedt. Alt i alt er problemet, at der ryger mere indenbords, end der forbruges!Fjordtur

For motion kniber det også med; det er altså SÅ usigeligt kedeligt. Jeg har, også som barn, holdt mest af stillesiddende sysler, så jeg vil selvfølgelig ti gange hellere sidde i sofaen og strikke, end mase rundt 😉 Det bliver kun til de gængse traveture (med Endomondo, når jeg ellers husker det) og lidt daglige gymnastiske øvelser for ryg, nakke, skuldre, arme osv. Det er vist det.
Nu har jeg meldt mig til yoga i aftenskolen og er skrevet op til en plads i aktivitetscentrets (gratis) motionsrum. Det skulle forhåbentlig give lidt mere gang i kroppen. Måske skal jeg også lokke datteren til at genoptage vores svømmesøndage (endnu en gang)?
Sådan en kilometer i vand en gang om ugen er også værd at tage med i regnskabet.

12 tanker om "Sylfide bliver jeg aldrig …"

  1. Ellen

    Det er sagen i en nøddeskal: Der ryger mere indenbords, end der forbruges. Så enkelt er det; vi ved det godt, og alligevel er det sindssygt svært at tage sig sammen til at gøre noget ved det, åbenbart.
    Overgangsalder, rygestop (for mit vedkommende), magelighed ud over det aceptable, lidt for stor mad- og vinglæde … der er masser af faktorer.
    Jeg er også for tyk, og hos mig er det ikke så smukt fordelt som hos dig – jeg vil naturligvis gerne veje mindre og er da også begyndt at røre mig lidt mere (cykling). På den anden side … så længe det ikke bliver værre og værre, og vægten bliver trods alt ikke ved med at stige, så tænker jeg også, at jeg ikke gider gøre livet surt for mig selv. Det skal nydes – vi ved ikke hvor længe vi har os.
    Det er dårlige undskyldninger alt sammen, I know, og jeg ville måske have mig lidt længere, hvis jeg dyrkede mere motion, men jeg gider simpelthen ikke, og hvad er fem år mere værd, hvis ikke jeg gør livet sjovt at leve?

    1. Fiberfryd Forfatter

      Ja, vi ved jo præcis, hvad det er der gør os i ‘god stand’, Ellen. Det duer heller ikke at blive for slanke i vores alder, ifølge min læge, for der må gerne være lidt at stå imod med. Men en 6-10 kilo måtte godt forsvinde, det tror jeg bl.a. mine knæ ville være glade for 😉
      Problemet er nok ikke så meget levetiden, som den kvalitet de sidste år har, men jeg vil også gerne nyde at leve og god mad betyder rigtigt meget for mig.

  2. Inge

    Ja der er vist kun en kur der virkelig virker.. man skal forbrænde mere end man indtager.. Det er uhyre nemt at sige og SÅ svært at efterleve.
    Jeg har altid været en aktiv udendørspige, og jeg kan mærke at min krop har det bedre og gør mindre ondt når jeg bevæger mig regelmæssigt både på cykel og gåben. Vivofit uret sparker også lidt til mig, jeg hader den røde streg der fortæller at nu har jeg været inaktiv for længe.. 🙂
    Jeg håber du kan lokke datteren med på svømmetur..

    1. Fiberfryd Forfatter

      Du holder dig i rigtig god form. Inge og det kan altså også ses. Jeg er sikker på, at humør, energi og småskavanker ville trives med mere motion. Jeg har bare så svært ved at motivere mig selv; jeg skal have noget fast og nogen at dele det med.

  3. Stegemüller

    Jeg kan jo kun supplere de andre: Der kommer mere ind, end der kommer ud. En eviggyldig sandhed. Din madpakke ser altså særdeles lækker ud.

    Jeg er også blevet for tyk. Jeg spiser ikke specielt meget, og jeg spiser aldrig slik eller den slags. Jeg antager at det skyldes al den medicin, jeg indtager hver dag. Og så har det selvfølgelig at gøre med, at jeg ikke får min regelmæssige cykelmotion mere; men jeg kan jo ikke huske vejen, jeg skal køre for fx at komme til byen!

    Hav en god weekend.

    1. Fiberfryd Forfatter

      Tak, Hanne 🙂
      Medicin kan virkelig ændre stofskiftet, så det har du nok ret i. Du burde næsten have en gps, så du er sikker på at komme rigtigt ud og hjem. Cykling er dejligt, især fordi den har en praktisk funktion og ikke bare er motion, men desværre er min lænd ikke enig, så den mulighed har jeg nærmest opgivet.
      God weekend til til også!

  4. Kristine

    Prøv at læse DTUs Den lille levnedsmiddeltabels indledende afsnit, hvis du reelt vil vide mere for at kunne ændre på din vægt. At man skal gå i 18 min. i moderat tempo for at forbrænde et æble og mere end 45 min. for at forbrænde 20 g. fedt som eksemplet på din frokost (salami, mayo, valnød, gomasio) nok kan indeholde, er en øjenåbner.
    Jeg smiler lidt og genkendende af dine ingen smør, lidt det ene, lidt det andet …, da det er totalen, der er vigtig.
    Prøv med at halvere antallet af skiver rugbrød, men dobbelt så tykke og fasthold mængden af lidt og pålæg pr. skive, så skal du se løjer på lidt længere sigt. Det er dog vigtigt, at det er fuldkornsRUGbrød uden græskar-, solsikkekerner eller lign.
    God fornøjelse og weekend

    1. Fiberfryd Forfatter

      Velkommen til, Kristine 🙂
      Rugbrødet er mit eget, bagt kun på fuldkornsrugmel og rugkerner, så det er der heldigvis ikke en finger at sætte på 😉 Jeg har skam helt styr på det ernæringsmæssige og jeg er ikke på slankekur (endnu), men spiser som jeg helst vil, derfor ser min frokost også ud som den gør. Men du har helt ret i, at der i virkeligheden skal ganske få greb til, for at skære i mængden af kalorier. At skippe smørret på brødet (det har jeg ikke brugt i hverdagen i mange år) er et enkelt af dem. Nok kan en kur hjælpe med at smide overflødige kilo forholdsvis hurtigt, men det er selvfølgelig dagligdagens indtag der skal skæres i. Jeg håber, at jeg kan få gang i motionen også, fordi den har så mange gode (bi)virkninger.

  5. Udvandreren

    Ja det er som Inge skriver; dder er kun en vej og det er at forbrænde mere end det vi indtager. Og du kan få min underskrift x 3 på at det er rigtigt svært. Og hvis du ellers er sund og rask og rørig og slæber alt for mange livsstilssygdomme med dig, er det måske et spørgsmål HVOR MEGET du egentlig skal tabe dig ??
    Når jeg ser dine frokostbilleder får jeg mundvand og glæder mig til engang igen at turde spise spegepølse, om end nok så sjældent og i tynde tynde skiver 🙂

    1. Fiberfryd Forfatter

      Ja, du er jo rigtigt godt på vej ( og tillykke med det) og har derfor helt aktuel førstehåndsviden 😉 Nej, som sagt er det ikke alvorligt, bare irriterende med de ekstra kilo, som egentlig burde skrælles af. Det er også derfor det kniber med motivationen :-/

  6. Pia

    Det er ikke sjovt når man er madglad. Min madpakke indeholder aldrig mere end 2 halve, med sund og fedtfattig pålæg, som tomater, agurker, torskerogn, laks og den slags. Smørelse har jeg ikke brugt i mange, mange år. Kage og slik rører jeg sjældent. Det lader jeg Allan om. Han skal have sin daglige ration. Det er med aftensmaden det går galt, og selvom jeg mener jeg rører mig meget, så er det altså ikke så meget som det har været, da jeg var yngre, hvor jeg gik til både gymnastik, aerobic og den slags, samtidig med jeg spiste som en fugl, rendte jeg rundt og serverede aften og weekend, hvor jeg virkelig fik gået nogle skridt også. Dengang rørte jeg heller aldrig et glas vin, så jo, jeg kan godt nikke genkendende til både dit indlæg og alle kommentarerne. Her ryger også mere ind, end jeg forbrænder.

    1. Fiberfryd Forfatter

      Det er også aftensmaden, der er det værste måltid hos os; mest på grund af portionsstørrelsen. Jeg er begyndt at tallerkenservere, så gryder og fade ikke står på bordet og frister til at fylde mere på 🙂
      Men bortset fra det, så bruger du jo masser af energi på både cykel- og gåture og har da ikke mange gram for meget på kroppen 😉

Der er lukket for kommentarer.